APM 13 - Manusia itu pelupa..

Fenomena ini sering terjadi kepada saya sewaktu mula-mula berjinak menulis kertas penyelidikan. Jika terdapat 10 artikel yang dibaca, saya pasti tidak berapa ingat tentang isu utama yang terdapat dalam ke semua artikel. Yang paling menyedihkan dan boleh buat rasa tertekan ketika berbincang dengan rakan penyelidik ialah saya rasa dah banyak baca tapi dalam kepala kosong. Adakah anda juga bermasalah seperti saya? Kalau ya, nasib awak sama dengan nasib saya dahulu..Ye lah..kan manusia ni pelupa...(ayat penyedap hati).

Kini saya rasa ada penyelesaian yang boleh membantu...Kalau Tony Buzan terkenal dengan peta mindanya..kita penyelidik perlu ada senjata juga..Mari kita gunakan matrik literatur...Saya berikan contoh yang simple dahulu.

Isikan ruang authors, research objectives, independent variable, dependent variable dan theory. Apa? Awak kata leceh nak isi?  Isshhhhh... Saya bukan taip waktu nak isi..hanya guna Mendeley, highlight, copy paste..



Mari kita gunakan matrik literatur untuk ingatkan diri kita yang pelupa...

Comments

  1. baru try menggunakan kaedah tersebut,memang memberi suatu kepuasan,terima kasih En.Sharul

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts