APM 63 - Proposal berapa muka surat ???????????????

Huhuhu... saya kerap ditanya soalan ini oleh rakan-rakan dan geng APM....Memang saya tak reti nak jawab secara tepat....Tapi mungkin pengalaman yang terjadi pada saya boleh bantu bagi hint pada anda....Saya memulakan penulisan agak lambat pada tahun pertama pengajian...Maklumlah terpaksa habiskan masa untuk siapkan 4 coursework...Kat UKM ni kalau tak lulus 4 coursework ni, tak boleh register untuk dapatkan supervisory committee (jawatankuasa penyeliaan)..So dalam masa 1 tahun pertama nilah saya pusing-pusing bermain dengan bidang kajian...Maksudnya problem statement tu lah...Masuk tahun kedua, saya mula fokus pada tumpuan kajian...namun bersyukurlah sebab SV utama (main SV) saya yang mengajar salah satu coursework..(masa tu belum meminang lagi, baru berkenalan)...So saya ambil kesempatan untuk touch up topik yang nak dicadangkan...Memang tak tentu arah beb...

Bila dah habis coursework pada akhir semester kedua...maka bermulalah proses mendapatkan jawatankuasa penyeliaan...Pertengahan semester 3 saya pun submit application form untuk dapatkan jawatankuasa penyeliaan...masa tu proposal adalah dalam 100 muka surat...tapi bila nak submit, kena ringkaskan dalam 7 muka surat je....Akhirnya akhir semester 3 saya pun dapat surat kelulusan jawatankuasa penyelia...

So semester empat pula dipenuhi dengan aktiviti melengkapkan proposal...saya target untuk submit sebelum bermulanya ramadhan 2013...dua kali pembentangan dibuat di hadapan jawatankuasa...meeting dengan SV tu dibuat 2 minggu sekali....fuh...kadang2 tu through phone, sms, whatsapp dan email pun digunakan sebagai medium perbincangan....Bila ditanya pada SV, dah ok ke? SV pun masih tak bagi green light....Sebulan sebelum puasa, saya tanya sekali lagi...SV suruh buat meeting dengan jawatankuasa (3 orang penyelia) untuk dapatkan green light...Alhamdulillah dipersetujui...Saya pun submit lah proposal setebal 238 muka surat tu...Ada 4 bab semuanya....Saya submit hari terakhir sebelum ramadhan... dengan harapan ramadhan 2013 boleh fokus puasa..hehehe

Tapi waktu submit tu dah dapat agak yang mesti kena pendekkan...Betul tu beb....Tiga hari lepas submit tu, dapat call dari SV..."Rul, u tolong pendekkan proposal tu...penilai nak baca dalam 100 muka surat je".....Kalau korang kena, apa yang nak dibuat....Banyak tu nak kena pendekkan....Separuh tu....Saya diberi masa hanya seminggu...memang kerja gila ....kerja dalam 2 tahun nak dipendekkan dalam 1 minggu tanpa mengganggu idea penulisan..

Tiap-tiap hari saya update SV tentang bilangan muka surat...last sekali berjaya dipendekkan kepada 110 mukasurat dan saya inform kat SV...Saya dah buntu nak potong kat mana....

 Sejak kejadian tu..saya selalu nasihatkan sesiapa yang nak sediakan proposal jangan lebih 100 mukasurat...Baru-baru ni pun SV ada bagitahu yang fakulti dah tetapkan bilangan mukasurat untuk proposal untuk dibentangkan hanya antara 50 hingga 80 mukasurat je...

So nasihat saya...proposal perlu ringkas dan padat....mana yang boleh dimasukkan dalam bentuk jadual, sila masukkan...

Tentu ada yang tanya, macam mana boleh sampai 200++ muka surat....jawapannya: tiap2 kali saya jumpa bahan berkaitan, pasti saya tulis dalam....sebabnya saya guna document map.......

Comments

Popular Posts